Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over verzuimbegeleiding, arbodienstverlening of onze werkwijze? We begrijpen dat je als werkgever of werknemer soms met vragen zit. Daarom hebben we hier een overzicht gemaakt van de meest gestelde vragen, inclusief heldere antwoorden. Van praktische informatie tot specifieke vraagstukken over onze unieke aanpak, zoals oplossingsgericht verzuimmanagement of de inzet van onze digitale tools.

Kom je er niet uit of staat jouw vraag er niet tussen? Neem gerust contact op! Ons team van professionals staat klaar om je verder te helpen. Samen werken we aan een veilige, gezonde en duurzame werkomgeving. 

Ziekmelding

Als je ziek bent, meld je je direct ziek bij je leidinggevende, jobcoach of werkbegeleider. Doe dit telefonisch, zodat er duidelijkheid is over jouw situatie. Geef kort aan wat er speelt en wanneer je denkt weer beter te zijn. Je hoeft niet in detail te treden over je medische situatie, dat blijft privé. Het is belangrijk dat je bereikbaar blijft voor eventuele vragen of overleg over jouw herstel en werkhervatting.

De arbodienst, via een casemanager, verzuimtriagist of via het medisch team, neemt afhankelijk van de afspraken met jouw werkgever contact op. Meestal bellen we op dag één, dag vijf en dag tien van de ziekmelding. Dit gesprek is bedoeld om jouw situatie in kaart te brengen en samen te kijken naar wat nodig is voor herstel. Bij langdurig verzuim kan dit contact frequenter worden, afhankelijk van jouw situatie. Onze werkwijze is gericht op jouw duurzame inzetbaarheid, waarbij we je zo goed mogelijk ondersteunen in je herstelproces.

Als jouw ziekmelding niet wordt geaccepteerd, is het belangrijk dat je in gesprek gaat met je leidinggevende. Als dit niet tot een oplossing leidt, kan de casemanager van de arbodienst hierbij ondersteunen. De arbodienst kan een onafhankelijke beoordeling geven en kijken wat er nodig is. Jouw gezondheid staat centraal, en het doel is altijd om samen tot een passende oplossing te komen. Blijf open communiceren en zorg ervoor dat je beschikbaar bent voor overleg.

Indien nodig zal er binnen twee werkdagen een afspraak gepland worden met het medisch team van de arbodienst. Deze zullen in het consult beoordelen of wel of geen medische reden is om de ziekmelding alsnog te accepteren.